👈 فروشگاه فایل 👉

پیشینه پژوهش و چارچوب مبانی نظری در باب سازه ی روش های مقابله ای

ارتباط با ما

... دانلود ...

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

تعداد صفحه: 22صفحه

نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

روشهایی كه تحت عنوان شیوه های مقابله ای توضیح داده شده از جمله فنونی هستند كه معمولاٌ خود افراد در مواجهه با رویدادهای استرس زا بكار می گیرند. گذشته از این تدابیر هركسی می تواند جهت پیشگیری از پیامدهای روانی و جسمی استرس، روش های مقابله ای مناسب را یاد بگیرد، تعدادی از این روش ها را روان درمانگران طی جلسات مختلف درمانگری به مراجعان آموزش می دهند. درمان های مبتنی بر مهارت های مقابلهاز روش های شناختی و رفتاری متعددی تشكیل شده كه در جریان آن با هدف كمك به افراد مجموعه ای از مهارت ها آموزش داده می شود تا بدین ترتیب افراد بتوانند در بسیاری از موقعیت های استرس زا سازگاری لازم بدست آورند. فرض بر این است كه ناراحتی اشخاص مضطرب و افسرده آنچنان است كه حل بسیاری از مشكلات آنها مستلزم یادگیری مهارت هایی برای مواجهه با آنها یا نیازمند تغییراتی در فعالیت های روزمره، موقعیت های محیطی یا در حالت كلی رفتارهای آنهاست(زرب، 1992 ؛ دیماتو، 1991 ؛ بنت و همكاران، 1990 ؛ به نقل از باصری، 1382) اهم این روش ها عبارتند از :

ü تنش زدایی:

روشی بسیار موفق برای كمك كردن به افرادی است كه دچار استرس هستند. این روش اغلب به عنوان بخشی از برنامه حساسیت زدایی نظامدار است كه به منظور كنترل استرس های ناشی از ترس یا اضطراب از موضوعات مشخص بكار برده می شود. در حساسیت زدایی نظامدار سلسله مراتب محرك های استرس زا مشخص می شود و پس از انجام تنش زدایی فردبه تدریج موقعیت های استرس زا را تجسم می كند و با آن موقعیت ها در عمل مواجه می شود .گل فند(1978 ) وریمو مسترز(1979 ) موفقیت های ناشی از استفاده از حساسیت زدایی نظامدار را در كاهش استرس گزارش كرده اند.

ü پس خوراند زیستی

در این شیوه آموزش، فرد درباره برخی جنبه های حالت فیزیولوژیكی خود اطلاعاتی (پسخوراند) دریافت نموده و بعد تلاش می كند آن حالت را تغییر دهد. این روش در كنترل درد و درمان اختلال های ناشی از استرس از قبیل سر درد تنشی موثر است. گاهی نیز از آن بعنوان پیشرفته ترین روش در درمان اختلال های ناشی از استرس نام برده می شود.

بنت (1990) در روشی با عنوان جرات آموزی به كسانی كه استرس آنها ناشی از حضور در جمع است، آموزش داده كه چگونه با تسلط بر محیط خودشان مشكل را برطرف كنند. روش های اصلاح رفتار كمك می كنند تا واكنش های نامناسب به استرس كاهش یابد. در این رابطه می توان به فنونی همچون بازی نقش، برنامه ریزی توام با هدف و آموزش حل مسئله اشاره داشت. پیامدهای فیزیولوژیكی رویدادهای استرس زا معمولاً با تمرین های بدنی كاهش می یابد. بعلاوه تمرین های ورزشی تحریكات جسمی حاصل از استرسورها را كاهش می دهد و سبب آزاد سازی جریان خون می شود و می تواند در آرام ساختن شخص موثر باشد.

ü بازساخت دهی شناختی:

در این مهارت ها به شخص كمك می شود كه برداشت یا تعبیر خود از استرسورها را اصلاح كند و عقاید شخصی، انتظارات و ارزیابی خود از فشارهایی را كه با آن مواجه می شود را تغییر دهد. بر اساس روش هایی همچون درمانگری تعقلی- هیجانی و شناخت درمانگری بكتغییر در برداشت شخص از رویداد استرس زا سبب تغییر در واكنش های ذهنی و فیزیولوژیكی او به آن رویدادهای می شود(دیمائتو، 1991 ؛ به نقل از باصری، 1382). استفاده از این روش ها در كاهش استرس افراد مضطرب و افسرده با موفقیت همراه بوده است. در حوزه های گوناگون زندگی پاسخ های معینی برای مقابله یافت می شوند كه از لحاظ نتایج مثبتی كه به بار می آورند تفاوت چشمگیری با دیگر پاسخ ها دارند. مثلاً یك روش مقابله كم ارزش تر شمردن كار است. به این معنی كه كار و استرس مربوط به آن را در مرتبه دوم اهمیت قرار دهیم و قدری از آن فاصله بگیریم(پیرلین و اسكولر، 1984 ؛ به نقل از باصری، 1382).

یكی از مهمترین روشهای شناختی- رفتاری در كاهش استرس تحت عنوان آموزش ایمن سازی در برابر استرس است. با اجرای این روش كه توسط میچن باوم(1983) معرفی شده، توانایی فرد در مقابله با استرسورها افزایش می یابد. آموزش در سه مرحله انجام می شود: در مرحله اول كه آمادگی شناختی نام دارد، اطلاعات لازم درباره استرسورها و پیامدهای آن به دست می آید

👇محصولات تصادفی👇

مبانی نظری انگیزش شغلی چگونگی بهبود بخشیدن وضعیت انظباطی دانش آموزان راهنمایی پرسشنامه سنجش انگیزه مدیریت پاورپوینت بررسی سیستم قاب سبک فولادی دانلود تحقیق سیاد گیری بی تلاش 16 ص